ب یاد هم اندیشان ۳۷۰

دغدغه هاتو ب چالش بکش

ب یاد هم اندیشان ۳۷۰

دغدغه هاتو ب چالش بکش

رفتار ی سری ازخانواده ها همیشه برام سوال بوده

خانواده هایی ک مینازن ب پاکی دختراشون!!!

خنده داره برام

چرااااا؟؟؟؟؟

بذار ی  توضیح بدم برات

تو ی سری ازخانواده ها (نمیدونم شماهم دیدی یانه؟؟؟)

دخـــتراشون هیچ امکاناتی دسترسشون نیست

نه گوشی نه کلاسی و نه.....

اجازه بیرون رفتن هم ندارن

ینی محدودیت ب تمام معنا

اصولا چادرین

خودشون هم نمیدونن چرا چادر؟؟؟؟

فقـــط میدونن ک زشته واین حرفا

مینازن ب اینکه دخترای ما پاکن....

و سوالم اینجاست واقعا اگه این دختر با درک اینکارارو میکنه

چـــرا روز چادریه

شب ب خاطر ی عروسی یا مهمونی مانتو" چاکش تا ناکجا اباد"وساپورت؟؟؟؟؟

گناه ک گناهه روزوشب نداره

مهمونی وغیر مهمونی نداره

ی جای کار میلنگه 

ینی اصن نمیدونن فلسفه حجاب چیه ...چادرشون ارثیه

فلسفه چادرشونم اینه

همش هم میگن مردم میبینن!!!! مردم حرف درمیارن.....

واقعا اگـــه دختراشون امکانات وشرایطش فراهم بود هم همینطور بودن؟؟؟؟؟

اگه چشم خانواده رو دور ببینه بازم پایبنده؟؟؟

از ازادی پسراشون حرف نزنم بهتره

نظرتون درمورد این مدل محدودیت برا دوری از اشتباه چیه؟؟؟؟

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • Wednesday, 27 Mordad 1395، 11:37 AM

نظرات  (۸)

  • حـدیـث:) ♥_♥
  • من خودم چادری ام البتِ باانتخاب ِ خودم درهمه شرایط ومکان ها
    امابِ این حرفتون واقعااعتقاددارم چراکِ واقعاباچشمای خودم دیدم دختریُ کِ
    تاسر ِ کوچشون چادرسرش بود ازاون جابِ یعدبی چادر
    متاسفانه هست ونمی دونم میشه کاری کرد یانه...امیدوارم بشه.
    پاسخ:
    میخاد بره مدرسه ازخونه با چادرمیاد بیرون وسط راه چادرو میذاره کنار

    چرا ی نوجوون همچین رفتاری میکنه؟؟؟؟

    نظرتون


  • Fatemeh .79
  • ینی روز چادرین و شب مانتویی؟
    من ندیدم
    ولی اینکه نشد حجاب و پاکی!
    پاسخ:
    حجابشون بنا ب محیطیه ک هستن وگرنه فلسفه حجابو نمیدونن

    بعضی محیطا فقط چادرین ...

    اصن ب نظرتون چراپوشش باید مناسب باشه توهرشرایطی؟؟؟
  • زهرا بهرامی صدر
  • همینکه روز چادری لا اقلش جوون مردم به گناه ننداخته به اندازه ی یه شب مهمونی خطا کرده

    ولی حالا چرا این کارو کرده ضعف در ایمان و تربیت داره قطعا.... نداریم الان چادری که گوشی

    نداشته باشه. وحداقلش اینکه یک قدم از کسانی که همه روز ساپورتی هستند جلوترند از نظر

    حجاب نه اخلاق... دیدم خانم مانتویی که بسیار با اخلاقند وچادری که باعث ناراحتیم شده ...

    برای همه ی ما جا افتاده که توقعمون از یک زن چادری بیش از یک مانتویی 
    پاسخ:
    خب بستگی داره شما تو چ محیطی باشی

    من همه جورشو دیدم

    بعضی دخترای مجردی ک انقد محدودن

    آرزشون متاهلیه و ازادی و اینجاس ک مشکل ساز میشه

    چادرشون صرفا برای حرف مردمه
    ...

    الان برای شما عجیبه چیزی ک من گفتم

    منم سوالم اینه 

    چـــرا صورت مسئله رو پاک میکنن؟؟؟

    خب مسلمه دختری ک پاشو ازخونه بیرون نذاره و....

    اشتباهی هم نمیکنه

    ولی تا چ حد این اشتباه نکردنش ب خاطر فهم خودشه؟؟؟؟؟

    ب خیالی میخان دخترانشون دچاردوستی خیابونی و مشکلاتی ک شبکه های اجتماعی دارن نشن

    راهکارشون فقـــط محدود کردنه

    چــــرا ک دیدیم دخترایی ک خیلی تحت نظارت والدینن بازم میپیچونن

    پس جواب نمیده

    نظرتون درمورد راهکارش چیه؟

  • زهرا بهرامی صدر
  • اون دختر از نظر فکری در سطح پایینی و والدین نتونسته به چیزی که با چادر باید میرسید برسه...شما بعنوان یک عضوی از جامعه داری قضیه رو تحلیل میکنی نه به عنوان پدر و مادر ... حتی اگر دخترش رو در خونه نگه داره و از خیلی چیزها محدودش کنه و گاهی هم بپیچونه
    قطع به یقین راضی تر از اینکه ازادی بهش بده داخل این جامعه... تمام آ دمها ی دنیا میدونن وقتی پات رو از چار چوبی که خانواده برات معین کردن بیرون بذاری چیزی رو از دست خواهی داد  مثل تنبیهی که کودک ها منع میشن از دوس داشتنی ترین چیزهاشون
    دوست عزیزم یک پدر و مادر راضی اند به این محدودیت حتی اگر بدونن فهم بچه شون در حدی نیست که وضعیت رو بفهمه... خودت هم عزیزم روزی پدر یا مادر بشی نمیدونم خانمی یا اقا راصی میشی فرزندت بیرون نره ولی دور از مشکلات جامعه باشه
    پاسخ:
    کاملا درک میکنم

    حساسیت خانوااده هارو

    ولی با همچین محدودیتی صورت مسئله پاک شده ولی چیزی حل نشده

    واقعا حس بدیه وقتی میشنوم خانوم متاهلی ک اجازه نداره بیرون برع خیلی راحت تو فضای مجازی خیانت میکنه

    این ینی محدودیتاشون جواب نداده؟؟؟

    این ینی اون خانوم درک نکرده دلیل محدودیتارو فقط محدود شده و روحش ازار دیده


    توگروهی ب اسم هم اندیشان ۴ سال و الانم تو وبلاگش مدام درحال بحث وگفتوگو هستیم

    و مـــیگم تنها چیزی ک مانع اشتباه میشه بعد از لطف خدا اگاهیه...

    محدودیت اگر جواب میداد جامعه ای ک گشت ارشادش انقـــدر حساسه و دینش اسلامه نباید بدحجاب داشته باشه....

    ولی داره

    با محدود کردن فقط ظاهر قضیه رو میسازیم


    اول اینکه زیادی کلی گفتی و همه چادریا بصورت ارثی چادری نیستن,و همه اونایی که ارثی چادرین اونجوری نیستن.چادر هم محدودیت نیست,چه برای چادری هایی که شأن خودشون و حرمت چادرشونو حفظ میکنن(چون خودشون انتخاب میکنن چادرو و حتی مقابل مخالفاش وایمیستن,چادر امنیت داره نه محدودیت,اگه محدودیتی توش باشه برای چشمای هرزه ی بعضیاست نه برا خود شخص چادری) چه چادری ای که به اجبار چادر سرشه و حرمتشو نگه نمیداره محدود نمیشه چون در پناه چادر هر غلطی میکنه و بقول شما والدینش سر پاکیش قسم میخورن! موضوع قشنگی انتخاب کردی که زیاد بهش برخوردم مثلا دیروز داشتم مامان دوستمو راضی میکردم که بذاره هر دانشگاهی رو خواست انتخاب کنه نه اینکه محدودش کنه به شهر خودمون. درباره خودمم این قصدو داشتن اما دختر باید پشت خودش وایسه من همون اول به والدین گرامی فهموندم که نگرانیشون از دوری من از شهرم به جا هست و من برا عقیده شون احترام قائلم اما حداقل باید تو مرکز استان خودم باشم که هم اونا راضی بشن هم خودم چون  فقط حاضر به درس خوندن تو مرکز استان هستم,اولش مقابله میکنن اما بعد میفهمن منطقی میگم,تو محیط کوچیک من نمیتونم پیشرفت خوبی داشته باشم و پس رفت هم میکنم هزار دلیل دیگه که تقریر و تحریرش از حوصله بلاگ خارجه!.میخوام بگم نباید مسأله چادرو با آزادی قاطی کرد.یه دختر مسلمان ایرانی میتونه با چادر و وقارش قفس محدودیت های دخترونه رو بشکنه بشرطی که از چادر سوء استفاده نکنه. اما در این باره که معمولا اینجور خانواده ها که درباره بیرون رفتن برا دختر محدودیت قائلن و پسرو آزاد میذارن شکی نیس که خوب گفتی چون پسر از دماغ فیل افتاده.و این فرهنگ غلط متاسفانه یک فرهنگ سلطنتی ایرانیه!!!(که اسلام ردش میکنه و معلوم نیس کدوم شاه ملعونی این عقیده رو باب کرده)دیگه جزعی از فرهنگ ما شده. امروز شنیدم یکی از اقوام به دلیل اینکه دوتا دختر دارن با خواهر شوهر رابطه خوبی ندارن چون رو سرش میکوبن که دوتا دختر بدنیا آوردی در حالیکه تو فامیل نزدیک و خودمونی ما دختر دوستن چون به ارزش وجودی دختر و مونس بودنش در برابر بیوفایی پسر پی بردن.  خانواده های زیادی,من جمله خانواده های مذهبی مثل روحانیون یا شهدا(که دختراشون چادری اند) اصلا بر این باور نیستن و غلو نکردم اگر بگم عاشق دختر هستن و چراغ خونه میدوننش.یکم دیدتون رو وسیعت بدید اما به موضوعات ریزتر نگاه کنید. آدمهای خوب کم نیستن که بین بدها گم بشن, این خوبی هان که بین بدیها گم میشن,دلیلشم اینه ما منفی نگریم و فقط بدیهارو میبینیم و نقد میکنیم اما از خوبی ها نمیگیم .بجای اینکه گناهو بندازیم گردن خانواده هایی که معنای فرهنگ آزادی رو نمیدونن,باید بعنوان یک دختر, خودمون از حق خودمون دفاع کنیم.باید فرهنگ سازی کنیم و در صورت وجود فرهنگ ناقص اونو کامل کنیم .من تا مدتها فکر میکردم خانوادم محدودم میکنن و باهاشون لج میکردم,بعد دیدم مشکل از لجبازی خودمه که باعث میشه گیر بدن,کمی خودم رو اثبات کردم,فقط با اظهار نظرهای منطقی دیدشون تغییر کرد,هر چی از نظر من محدودیت بود رو با منطق رد کردم و اونا شاهد پیشرفتم شدن و بهم افتخار کردن. زمانی که تصمیم گرفتم چادر بپوشم همین خانواده اولین مخالف بودن!با دلایل به اصطلاح روشنفکرانه!اونارم قانع کردم.جالبه دقیقا برعکس حرف شما رو میگفتن که مردم میگن فلانی چادری شده و این خوب نیس.اگه من نمیگفتم حرف مردم به درک و منو تو قبر خودم میذارن الان باید مثل اون عده از دخترا می بودم که برا مهمونی ها با تیپ آنچنانی و بدون چادر میرن. عزیزم آزادی باید در ذات و وجود دختر باشه.باید با عزت عجین بشه.تا تو از حقت دفاع نکنی فکر میکنن زبون نداری و خودتم به این باور میرسی که حتی آزادی بیان و عرضه ی حرف زدن درباره آزادیتو نداری.مطمئن باشید اگر آزادی مشروع و پاک رو با منطق از والدین طلب کنید نه نمیگن تازه حمایت هم میکنن. ما اول باید آزادیمونو باور کنیم بعد ازش دفاع کنیم.اگه من فکر کنم آزاد نیستم چطور میتونم از آزادی نداشته ام دفاع کنم!؟آیا مسخره نیس طرف چیزی رو بگیرم که مال خودم نمیدونم؟دختران مرز و بوم من!باور کنید شما آزادید و آزادی شما رو هیچ جای دنیا هیچ دختری نداره,اگه آزادی به داشتن رابطه جنسی باشه عین غربی ها,که البته تو کشورخودمونم زیاد رایج شده,تهش اینه که بی آبرو میشی,متاسفانه ته ته آزادی ای که دخترای ایران از نداشتن اون دم میزنن ربطی به چادر نداره,آخر حرفشون به دوس پسر و عشق و حال ختم میشه,به پارتی به قلیون کشیدن تو فلان سفره خانه سنتی!حتی پسرا هم راهو گم کردن ,یکی از آزادی دم زد گفتم تعریف کن آزادی رو,و اون آزادی رو تو بی حجاب بودن دخترا و رقصیدن باهاشون تو کلوب های شبانه تعریف کرد.چیزی که ماهواره به مخ جوان ایرانی تزریق کرده تا حس آزادی شو ازش بگیره و مأیوسش کنه!(رجوع کنید ب وبلاگم پست معرفی کتاب درباره ماهواره).متاسفانه پایان این چنین آزادی هایی خیلی نزدیکه.پس برید دنبال آزادی پایدار..این آزادی مخربه من بعنوان یه دختر سمت این آزادی کاذب نرفتم و ادعا میکنم یه زندگی سالم دارم.نمیگم غم ندارم اما لااقل میدونم عاقبت کارم خیره! از همه دوستانی که کامنتمو خوندن خواهش میکنم جبهه نگیرن و در عوض فکر کنن ببینن از کدوم دسته ان؟اگه آزادی پاک میخوای که باهاش پیشرفت کنی و راهت هموار شه بسم ا... پاشو از حقت دفاع کن البته منطقی. نه اگه دنبال اینی دو روز دنیا رو جوری بگذرونی که مردم بگن واااای چه دختر آزادی!!!همه جا میره همه چی میپوشه سیگار و قلیون براش حکم پاستیل و لواشک داره و غیره برات متاسفم,داری خودتو گول میزنی اگه جزو دسته دومی فقط یه دختر اسیری که خودتو از حقت محروم میکنی آخرشم سرت ب سنگ میخوره.
    معذرت نمیخوام که طولانی شد,واقعا لازم بود بنویسم,چون حس میکنم اینجا حد اقل دونفر اهل تعقل پیدا بشه که حرفام روش تاثیر بذاره,ضمنا من نه سید هستم نه دختر روحانی,این حرفارو از روی روشنفکری گفتم نه از روی حمایت از مذهب و حتی ایران.هرچند که در نهایت به نفع دین و مملکت هم هس چون ما دخترای جوان آینده کشورو میسازیم,نه فقط با تولید مثل بلکه با داشتن آزادی میتونیم خیلی از حقوقی رو که در اثر سکوت خودمون از دس دادیمو احیا کنیم.
    اگه دوست کتابخونی اینجا هست لطف کنه این دو کتاب رو مطالعه کنه *چی شد که چادری شدم؟* و کتاب *دختران آفتاب* .درضمن هیچ یک از حرفهایی رو که زدم تو این کتابا نمیتونید پیدا کنید و صرفا برا روشن گری بیشتر توصیه کردم.اونی که اهل کتاب و منطق و فرهنگ و آزادی واقعی باشه نکات حرفامو گرفت.
    و در پایان از بلندی کامنت عذر نمیخوام چون میدونم کسیکه تا اینجاشو خونده براش ارزش قائله. صاحب وبلاگ عفو بفرما و منتشر کن دوست عزیز.ببخش بلاگتو شلوغ پلوغ کردم,نگران اعتراض های احتمالی نباش و نظرمو منتشر کن.خسته نباشی موضوع خوبی بود.
    یا علی (ع)
    پاسخ:
    ممنون ازنظرت

    حالا من دفاع کنم ازمتنم

    ازادی ومحدودیتی ک مدنظرمنه خوشبختانه اون چیزی نیست ک همه برداشت دارن ازش

    ی جا حرف ازمحدودیت شد همه حرف حجاب و حضوردراستادیوم و زدن

    ان شالله تو ی پست میذارم ک بدونی ما نگرشمون یکیه تقریبا

    خب این از ازادی


    دوما.... منظور همه چادریا نبود...باید اصلاح بشه متن

    ولی خب متاسفانه اونیکه ارثیه حجابش شاید رعایت کنه ولی دلیلشو واضح نمیدونه (کلی دلیل کاملا روشن داره)

    ازادی ک شما گفتی برای خیلی ازدخترا رویاس

    خیلی جاها دختری محدود میشه و محروم ازتحصیل و اجبار ب ازدواج
    در سن نوجوانی!!!
    بعضی ازدخترا تو ی سری خانواده ها همینکه ب عنوان ی انسان پذیرفته شن ینی دیگه محدود نیستن تحصیل خارج ازمحل سکونت پیشکش

    دختر ۱۵ساله ای ک نتوست جلو ازدواج اجباریشو بگیره در نهایت تونست طلاقشو بگیره مشکلات روحی ش ب کنار

    هدف من از مطرح کردن این بحث این بود ک 

    پدرومادری اگه این متنو خوند 
    بدونه ک نوجوونش باید اگاه بشه

    محدود کردن برای دخترایی ک تو محیط بسته هستن جواب میده

    نه دخترایی ک تو محیط ازادین و قدرت انتخاب بیشتری دارن

    هدفم اینه ک اگه قرار بود محدودیت جواب بده  چرا براهمچین خانواده هایی هم مشکلات فجیع پیش میاد

    زیادی ازاد بودن هم ک عاقبتش اینه

    راهکار؟؟؟؟؟؟

    ی مثال
    محدودیت مث ی فنر میمونه هرچی بیشتر نگهش داری موقع پریدنش بیشتر دور میشه اونی م ک زیادی ازاده ک مشخصه



  • زهرا بهرامی صدر
  • من خودم با ریشه یابی موافقم و قضیه رو آدم بتونه از ریشه حل کنه عالیه

    من میگم اون خانواده محدودیت رو به آزاد بودنی که یا فرزند درست تربیت نشده یا محیط خرابش میکنه یا ظرفیتش رو نداره ترجیح میده شایدم بدونه که بعدها بهای این محدودیت رو در شبکه های مجازی  و...بپردازه ولی نمیدونه چه باید بکنه. شما راحتتر میای این مسئله رو بازگو میکنی و میپذیری که محدودیت اشتباه ولی پدر و مادر نمیتونه به این مسئله نگاه کنه

    موفق باشی دوست خوبم . من با نوجوانایی در ارتباطم و واقعا بهشون حق میدم و باید به دادشون رسید البته این با موضوع بحث شما متفاوت ولی بی ربطم نیست
    پاسخ:
    من بازم سر حرفم هستم

    اگه محدودیت خوب بود چرا از بین همون محدودها اتفاقاتی ب گوش میرسه ک افتضاحه

    بالاخره از ی جایی باید اگاهی صورت بگیره

    درمقابل خانواده ای هم ک کاملا ازاد بدون چارچوب قرارداده فرزندشو هم ضرر میکنه

    چـــرا ما انقــــدر افراط و تفریطیم؟؟؟؟
  • zahra zamany
  •  بله متاسفانه اشتباه اینه که بعضی از خانواده ها چون بچشون دختره محدودش میکنن حالا وای به حال روزی که همین دختر تو موقعیتی قرار بگیره که دیگه محدود نباشه...
    چون به طور منطقی دلیل این کارا براش روشن نشده...
    اون موقع اوضاعش اسفباره...
    پاسخ:
    احســـــــنت ب تو ابجی ک گرفتی منظورمو

    دقیقا منظورم همینه ک این خانواده تا این حد محدود کرد حالا وقتی دختر متاهل شد و مستقل شد

    کسی نبود هی بپادش چ حـــــد میدونه خوب و بدشو؟؟؟؟
  • zahra zamany
  •  البته بد نیست توجه داشته باشیم خانواده ها هم تا حدودی حق دارن...
    به هر حال جامعه پر گرگه...
    این روزا دیگه مثل ده بیست سال پیش نیست...
    اما خب این نگرانی خانواده ها نباید باعث عدم رشد منطقی و عقلی دخترشون بشه...
    که بعدا دچار مشکل بشن..
    پاسخ:
    درسته
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">